Hejdå tv-soffan?

För ett tag sen läste jag en väldigt intressant artikel i Family Living, som handlade om hur vi ska tänka när vi ska möblera nu när vårt förhållande till tv:n håller på att förändras. Många använder sig ju nu bl.a av playtjänsterna för att själva kunna styra över sitt tittande och inte behöva missa något program p.g.a den ständiga tidsbristen. Artikeln är skriven av Marina Nilsson och här kommer ett citat ur den:
 
"I framtiden kommer soffan förmodligen att ändra riktning, form och design helt och hållet och mer fungera som en social ö i rummet där vi sitter mittemot varandra istället för framför en tv, förutspår hon." Det tror och hoppas jag också på! Tyckte det va så roligt att läsa en artikel som handlar just om hur man nog kommer att inreda och att tv:n inte längre behöver ha en central plats. Har ju själv tyckt att tv:n ofta tar över, att många ofta har på tv:n när man ska umgås och att folk då lätt fastnar i ett program och inte riktigt är med när man sitter och pratar om olika saker. Förut va jag rätt emot att t ex se film när man skulle umgås eftersom jag inte riktigt tyckte att man umgicks då.. har dock släppt på det rejält ;) Men det är väl för att många nu är vana att göra flera saker samtidigt. Så man kan se film och ändå umgås på riktigt :) Hursomhelst, så har jag ju försökt att möblera så att tv:n inte skulle ha fokus i rummet.. gick bra ett tag. Det gick bra som länge vi bara va två som skulle se tv, blev dock lite jobbigt när vi va många. För det blev sån konstig vinkel. Blir dock intressant att se hur vi gör när vi bor lite större.. för som sagt, tycker att det är viktigare att umgås med vännerna än att missa nåt program.
 
Marina Nilsson skriver också att: "Hemma hos oss sitter vi ofta och tittar på tv samtidigt som vi använder surfplattan eller kollar Instagram i mobilen. Man gör inte längre en sak i taget, och kanske har tv:n gjort sitt som familjens lägereld, men jag tror att soffan och gemensamhetsutrymmena har blivit desto viktigare just för att vi inte ska isolera oss helt. Kan vi inte skapa en trivsam samlingspunkt i hemmet som passar hela familjen finns ju risken att var och en inte bara försvinner in i varsin teknikpryl utan också in i varsitt rum, och då blir det inte mycket familjeumgänge kvar, säger hon."
 
Illustrationen nedan är gjord av: Tove Larris
Lånade bilden från hennes blogg: http://tovelisa.blogspot.se/2013/02/family-living.html
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Att se film när man umgås tycker jag är helt OK. Men när folk kollar facebook, instagram och skriver SMS när man ska umgås gör mig galen. Ok att man säger ursäkta jag ska bara svara på det här SMS:et och skriver ett svar..... ETT svar. Men faktiskt blir jag fruktansvärt irriterad när jag ska prata med någon som hela tiden stirrar i mobilen. Och jag känner fler än en, faktiskt ganska mång som gör så. =(

2013-08-26 @ 12:30:41
URL: http://www.ellllliiiiin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0